söndag 29 juni 2014

Tapeter, panel och mål

Nu har det legat på tillräckligt länge att jag borde uppdatera, MÅSTE göra det, inte (bara) för er skull utan också för vår egen, då vi vill kunna se tillbaka på när vi gjort vad i vår byggprocess. Börjar med ett inlägg om själva huset och byggandet i det skede vi är nu. Joel håller som bäst och sätter upp ytpanelen på väggarna i grovköket, och jag målar panel och tak så mycket jag bara hinner. Tapeterna är sedan länge på plats, spisen börjar vara färdig och taket är färdigt i några rum.

Taket görs av de träd vi fällde på tomten, om jag inte redan har berättat det. Joel och min pappa var och sågade till plankor vid en lokal såg i höstas, sedan dess har de torkat och nu sågas de i kortare stumpar, sandpappras och målas varefter de sätts upp i taket. I de flesta rum sätts de för att efterlikna s.k. spårtak, som är vanliga i äldre hus. Detta för att de inte är så långa att de går att sätta på längden och så blir det ganska snyggt. Åtminstone tycker jag att de ger känslan av att det är ett gammalt, enkelt hus. 

Sovrummet. Tapeten från Pihlgren&Ritola Isoäidin aikana, tak målat med Ottosons mattvit linoljefärg.

Inget i vårt hus är eller kommer att bli perfekt, för det passar inte oss och det är inte vad vi eftersträvar. Jag tycker att de ger hus en viss charm och personlighet när man gjort det för hand och misstag kan synas. I vårt teknikrum trampande Winston in i nylagt flytspackel, det syns, vårt tak är allt annat än spikrakt och perfekt, men det gör oss inget. 

Vi målar också, allt målas med linoljefärg som vi köper från byggnadsvårds butiken Lundagård i Purmo. I köket har vi pärlspont, och en tapet jag tycker väldigt mycket om. Den är från Duros gammalsvenska tapeter och heter "gästgivars". Hela köket består inte av tapet, utan det mesta är pärlspont som håller på och få sin andra omgång med Ottosons Kittvit. 



Den övre bildens färger ljuger mer än den undre. Stolen, är en av de åtta likadana stolar som jag hittar när vi var på gårdsloppis i Pirilö i helgen. Den kommer att få fortsätta vara röd en tid, för visst passar den fint? senare ska de nog få någon behandling men det lär inte bli i första taget... 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar