söndag 29 juni 2014

Fynd


Jag har inte så mycket tid att springa runt på gårdsloppisar som jag skulle vilja ha, men i sommar har jag besökt två s.k. loppisrace i nejden. Jag tänkte här visa upp några av de fynd jag gjort, som är ämnade för vårt blivande hem.


Trätunnan hittade vi i Oravais, den har jag tänkt använda som den är inomhus, men till vad avslöjar jag säkert senare då jag sett om den passar till det jag tänkt.

De röda (och två bruna) stolarna nämnde jag i ett tidigare inlägg. De hittades i Pirilö och ska få behålla sin färg ett tag, det finns sådant som står före i prioritetsordningen. De är rätt gamla eftersom de är pluggade, men i något skede har någon spikat i dem också.

Gjutjärnsgrytorna och hinkarna hittade jag på samma ställe som stolarna. Allt detta var sådant som husägarna köpt på auktion för 15-20 år sedan och samlat i sitt stora uthus, det var rena rama paradiset för mig att stöka runt bland en massa gamla saker! Mycket skulle jag ha kunnat ta med mig, men jag hade bonden och med honom bondförnuftet med också...

Tyget som syns bakom trätunnan är från slutet av 1800 talet och köpt i Pirilö, men från en annan gård. Jag vet inte ännu vad jag ska göra av det, om det blir överdrag till vår träsoffa eller kuddar, men något ska det bli. Någon gång.


Denna bytta hittade jag också i Pirilö, med årtalet 1889 under sig. Någon som vet vad den användts till?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar